Ding 20: Georefereren

Georefereren, veel over gehoord maar nooit wat mee gedaan. Vooral vanwege mijn vermoeden dat het te ingewikkeld zou zijn. En dat is het ook, denk ik. Geen tijd om er nu écht mee aan de slag te gaan helaas. Maar dat ga ik nog wel eens doen, want ik heb erg mooie dingen gezien!

Kaart van Middelburg in 1866 uit de gemeente-atlas

Ik was vooral onder de indruk van de site Nederland 1858-1870. Daar legt iemand de gemeente-atlas van Kuyper (te vinden in onze studiezaal, ga kijken!) over google-maps. En je kunt zelf de mate van transparantie instellen. Prachtig! De kaartjes van Kuyper zijn ook wel heel geschikt, lekker gedetailleerd en in zwart-wit wat de overlay met de huidige gekleurde google kaart overzichtelijk houdt.

Volgens mij zijn dit ook dé toepassingen waar we het als archiefdienst van moeten hebben, de toepassingen waar je steeds naar terug grijpt. Waar lag de verdwenen boerderij van overgrootvader ten opzichte van de huidige nieuwbouwwijk of herverkaveling? Een (vrij) veel gestelde vraag die met papieren kaartmateriaal moeilijk te beantwoorden is. Heel fijn dat dit nu wel kan, behalve met de genoemde site ook al redelijk met watwaswaar. Daar moet nog veel aan toegevoegd worden, maar het idee is duidelijk. En gelukkig is de site inmiddels ook redelijk gebruiksvriendelijk.

Minder gecharmeerd ben ik over het algemeen over de toepassingen waarbij fotomateriaal aan locaties op googlemaps wordt gelinkt. Ik ben vaak wel onder de indruk van wat er kán, zoals bij Amersfoort op de kaart, maar ik denk dan toch vaak: ja ik kijk hier één keer naar en dan kom ik pas na twee jaar weer eens terug om te kijken of er al meer materiaal aan gehangen is. Niet iets voor elke dag kortom. En als je het zo bekijkt gaat er toch wel erg veel tijd zitten in het maken van zo’n applicatie. Beetje zonde misschien…

Andersom toegepast zie ik dan wel weer de mogelijkheden. Het nationaal archief heeft de toepassing bedacht waarbij onbekende foto’s uit de Eerste Wereldoorlog door het publiek aan een locatie gekoppeld kunnen worden. Super idee! Ze hebben het dan weer in een spelvorm gegoten, waar ik persoonlijk wat minder mee heb, maar als dat meer mensen trekt moet je het doen natuurlijk. Speel het spel mapit1418 hier. Maar als je geotags op een kaart op de één of andere manier zou kunnen koppelen aan algemeen taggen in flickr… dan wordt het voor mij echt interessant!

Eén reactie to “Ding 20: Georefereren”

  1. Leen Says:

    Bedankt voor je pluimen voor mijn Nederland 1858-1870 werk. Ook ooit ontstaan uit gebrek aan een leuke/interessante interactieve historische kaart. Suggesties zijn altijd welkom.

    Voor het BHIC ben ik afgelopen jaar bezig geweest met een geo-project waarbij Flickr en Youtube als opslagplaats voor foto’s respectievelijk videomateriaal worden gebruikt. Dat materiaal wordt dan meerdere malen per dag geimporteerd en kan dan op een historische kaart worden getoond. Naar aanleiding daarvan ben ik van plan op termijn de gravures en teksten uit Terwens Koningrijk der Nederlanden ook op een slimmere manier aan de kaart te koppelen.

    Verder vind ik het vreemd dat bijvoorbeeld ansichtkaart collecties die her en der op internet te vinden zijn nog niet op/met kaarten worden getoond. Daar valt ook nog wel een aardige mashup mee te maken.


Plaats een reactie