Ding 19: gezellig sociaal netwerken

Jaaaa, gezellig sociaal netwerken! Leuk! Nou ja, tot op zekere hoogte. Ik heb al tijden een profiel op Linkedin en, zoals de meesten van jullie bekend zal zijn, ik twitter vrolijk rond. Ook ben ik al geruime tijd aangemeld bij Archief 2.0 en breng daar zo af en toe ook wel eens mijn mening naar voren. Maar dat is dus allemaal redelijk werkgerelateerd. Wel gebruik ik deze sites om collega’s te vinden die naar andere werkgevers verhuisd zijn en om e-mailadressen te achterhalen, dat is zeker een sociaal aspect. En vrijwel alle mensen die ik via deze kanalen als ‘vriend’ of op z’n minst ‘contact’ heb getagged ken ik ook in real life. Heel nuttig en een goed instrument om de contactadressen enzo van al deze mensen in het oog te houden.

Met Hyves en Facebook heb ik veel minder. Mensen die ik privé als vriend heb mail ik liever, of ik bel, of ik ga langs. Ik wil niet dat mijn privéleven al te veel voor de hele wereld bloot komt te liggen. Want als ik eerlijk ben, ik heb zelf natuurlijk ook wel eens gezocht naar vroegere vriendjes en vriendinnetjes op internet. En je wilt niet weten wat sommige mensen allemaal op hun Hyves zetten. Letterlijk. Echt niet. Natuurlijk scheelt het als je veel vrienden en/of familie in het buitenland hebt, die je dan allemaal apart moet mailen of bellen als er iets gebeurt in je leven. Maar ik hoef niet zo nodig.

Moet je dat dan als archiefdienst wel? Ik heb met het hyves-wachtwoord van de cursus eens even rondgekeken op die site, en een aantal archieven en bibliotheken opgezocht. De enige die echt wat van zijn pagina gemaakt had was Dok Delft. Maar ook daar werd ik niet heel vrolijk van: vooral een samenvatting en herhaling van wat je op de site kunt vinden. Openingstijden, events en dergelijke. Als webcoördinator denk ik dan: “weer een plaats waar ik dat allemaal moet wijzigen”. ’t Zag er leuk uit, daar niet van. Maar niet eens zo heel veel mensen hadden het als favoriet aangemerkt. Dus, voor wie doe je het eigenlijk? Zoeken mensen ons daar wel? Mensen zoeken daar mensen, geen instellingen. Volgens mij. Maar misschien is dat niet zo, is dat alleen mijn beeld. Voorlopig zou ik er geen energie in willen steken.

6 Reacties to “Ding 19: gezellig sociaal netwerken”

  1. Mark Borneman Says:

    “Voorlopig zou ik er geen energie in willen steken”… Klinkt uit de mond van de webcoördinator alsof hij het al opgegeven heeft voor goed en wel begonnen. Om er achter te komen wat je met sociale netwerken kunt doen, moet je er juist veel energie in steken, zeker als het je vakgebied betreft. Als professional bekijk ik deze tools niet vanuit effectiviteit voor vriendschappen, maar voor zakelijke inzet. Het werven en binden van (potentiële) klanten.

    Over de effectiviteit van de aanwezigheid op deze netwerken valt natuurlijk te twisten en ook DOK Delft worstelt letterlijk met de inzet van deze middelen. Dus maar niet proberen?

    Dagelijks weten wij via Twitter Delftenaren actief te benaderen rond hun interesses, kan ik aan advertenties via Hyves verstuurd exact zien welke doelgroep (leeftijd, relatiestatus, interessegebieden) mijn content bekijkt en bereik ik via Facebook internationale geinteresseerden, die simpel: ‘geld in het laadje brengen’…

    Misschien toch nog eens proberen?

    Mark Borneman
    communicatie & marketingmanager
    DOK library concept center

    • lvdb71 Says:

      @Mark wat leuk dat je reageert! Inderdaad een mooi voorbeeld van webcare. Overigens ging de opmerking in deze post dat ik er (voorlopig) geen energie in wil steken specifiek over Hyves en Facebook. Twitter bijvoorbeeld zie ik als een uiterst nuttige aanvulling op de bestaande communicatiekanalen. Ik twitter dan ook én namens onze organisatie (@zeeuwsarchief1) én als mezelf, waarbij ik me nadrukkelijk ook profileer als medewerker van het Zeeuws Archief.

      Bij Hyves en Facebook heb ik veel meer de indruk dat het dubbel werk is (dezelfde gegevens in een ander format op een andere website plaatsen, terwijl er al onze eigen website is en diverse andere overzichtssites). Ook vraag ik mij af of dit wel het goede platform is, kortom, levert dat dubbele werk ook wel wat op? Ik heb, zoals ik al in mijn blog zei, mijn twijfels, maar zo te horen heb jij andere ervaringen. Als jij van de pagina van DOK Delft concrete cijfers hebt ben ik daar zeer benieuwd naar!

  2. Edwin Says:

    @Mark @Lineke: eigenlijk ben ik het met jullie allebei eens. De insteek van Mark is de goede maar het punt is natuurlijk wel dat je er de tijd voor moet hebben. In het verkennen en actief houden van sociale netwerken gaat vaak ook veel tijd zitten (als je het goed wilt doen): daar moet dan wel de formatie voor zijn. Er moeten dus mensen zijn die het ook uit liefhebberij doen, of er moet meer formatie voor komen. Dat is een lastige keuze, zo blijkt keer op keer.

    Maar als het kan is proberen altijd goed denk ik…als het maar geen hyvepagina wordt waar maar twee foto’s en wat links op staan. Ik begon er ooit een voor de ZB, maar van uitbouwen kwam het niet meer. Misschien later nog eens…

    Overigens off-topic: bij Poulus ging het onlangs over de gebrekkige webcare van de NS. Dit is een mooi staaltje webcare zoals het ook kan. Binnen een dag. Heerlijk 🙂

  3. Alinda Says:

    Hoi Lineke,

    Allereerst nog de beste wensen voor 2010. Hoop dat jullie een fijne jaarwisseling hebben gehad.

    Wat betreft sociale netwerken:

    ‘Dus, voor wie doe je het eigenlijk? Zoeken mensen ons daar wel? Mensen zoeken daar mensen, geen instellingen. Volgens mij. Maar misschien is dat niet zo, is dat alleen mijn beeld. Voorlopig zou ik er geen energie in willen steken.’

    Dat is een goede eerste vraag die je daar stelt. Want waar zit je doelgroep, waar kan ik ze op het internet bereiken? Hyves, linkedin, stamboomforum, stamboomgids, footnote etcetera. Kun je als archief daar iets mee of misschien zou je er voor kunnen kiezen om je eigen netwerk op te bouwen met bijvoorbeeld Zeeuwen Gezocht als uitgangspunt. Maar zoals Edwin al in zijn reactie aangeeft. Je zult het wel structureel bij moeten houden en daar zijn weer uren en mankracht voor nodig. Aan de andere kant actieve deelname aan deze netwerken vergroot wel weer je online zichtbaarheid waardoor doelgroepen wanneer ze je nodig hebben makkelijker de weg naar jouw instelling weten te vinden.

    groetjes,
    Alinda

    • lvdb71 Says:

      Hoi Alinda,

      Jij ook nog de beste wensen!
      Nou, dat is precies mijn punt. Ik zou mijn beperkte tijd (en die van mijn collega’s) eerder willen inzetten op stamboomforum dan op hyves. Daar zit voor ons een grotere en meer specialistische doelgroep. De groep die op hyves zit is mij te ongericht en het lijkt erop dat hyvers de instellingen die wél op hyves zitten (nog) niet echt omarmen zeg maar. Maar dat is gedacht op basis van wat ik vandaag zie. Morgen of overmorgen kan de ontwikkeling weer een heel andere kant op gaan!

      Groetjes, Lineke

  4. Mark Borneman Says:

    Allemaal valide punten. Zeker waar dat je met de altijd beperkte FTE’s inzet op de meeste opbrengst. Helaas is dit niet altijd even duidelijk. Iets dat niet direct oplevert kan voor lange termijn zeker zijn waarde hebben. Statistieken bij Hyves of bijvoorbeeld Adwords (gerichte online advertenties) laten nauwkeuriger dan ooit zien wie, wanneer met welke vraag bij je terecht komt. Daar kan je als organisatie een ‘ financiele waarde’ aan koppelen, om zo ook MT of directie van nut en noodzaak te overtuigen. Diensten als Google Adwords kosten vooral tijd in opzet, maar veel minder in onderhoud. Toch kan je zo concurreren met de lokale boek- of cdhandel en bovenaan zoekresultaten verschijnen. Voor een paar tientjes per maand kan je aan de slag.

    DOK heeft het geluk dat de waarde van communicatie en marketing wordt gezien door directie. Toch werken wij ook structureel met zowel MBO als HBO stagiaires, die (omdat ze vaak wat jonger zijn) juist enthousiast nieuwe media weten in te zetten. Het wordt daarbij pas echt leuk om niet klanten naar jouw pagina te lokken, maar ze in hun eigen online omgeving op te zoeken. In ons geval zijn Hyvers uit Delft redelijk makkelijk boven tafel te krijgen. Gaan ze op vakantie? biedt een relevante reisboekenlink aan. Eten ze graag pasta? De bibliotheek heeft stapels recepten in huis…

    Wees creatief in inzet, maar ook in het vinden van uren.

    Succes! Mark

    ps Natuurlijk lopen ook wij vaak tegen de lamp. Het is onontgonnen gebied, dus pionieren is noodzakelijk! Bekijk maar eens de Hyvespagina van bijv. KLM. Veel FTE’s, maar zo dood als een pier 🙂


Plaats een reactie