Ding 21: Footnote

Footnote kende ik nog helemaal niet, dat was dus weer eens ouderwets ontdekken. Natuurlijk ben ik onder de indruk van de techniek:  heel veel images van goede kwaliteit, fijn inzoomen, redelijk intuïtief en gebruiksvriendelijk. Zouden we voor Nederland ook moeten hebben, zoals Archiefleeuw ook al zei. Dat blijft misschien ook wat beperkter…

Had ik al gezegd dat het zo veel was? Daar zit hem namelijk ook meteen het nadeel. Ik ben minder onder de indruk van de sorteer- en verfijnmogelijkheden namelijk. Op mijn eigen achternaam kreeg ik enkele tientallen hits. Vaak ook van combinaties (een naamsvermelding met ‘van’ erin en dan ergens op dezelfde pagina ook de termen ‘den’ en ‘bout’) maar nog te overzien. Niet dat je aan die combinaties iets hebt verder, maar toch leuk. En zo lang de treffers met de hele zoekterm bovenaan staan niet erg. Mijn moeders achternaam komt echter veel vaker voor, ook in o.a. Duitsland en Polen. Dus heeeeeel veel hits die voor het grootste deel niet interessant zijn. En dan ga je dus proberen te verfijnen met de opties in de linkerbalk… maar daar werd ik niet blij van. Niets wat voor mij interessant is gevonden over die naam helaas.

Dit lijkt wel waar de site het meest voor gebruikt wordt. Als je op ‘spotlight’ klikt of op ‘member discoveries’ vind je vooral pagina’s over personen waar je nog nooit van gehoord hebt. Persoonlijke monumentjes voor meestal overleden familieleden en vrienden. Leuk voor de familie en interessant om ‘verdwenen’ personen uit je stamboom terug te vinden, maar toch vooral persoonlijk.

Lee Harvey Oswald

Lee H. Oswald, de enige foto die op footnote van hem te vinden is

Uiteraard heb ik ook even gezocht op personen die al eerder op dit blog voorbij kwamen, John Fitzgerald Kennedy en Lee Harvey Oswald. En dat viel tegen. Over JF uiteraard veel info, maar niet heel veel over de moord (en dat is nou net wat ik zoek…) en over Lee Oswald bitter weinig, althans niets waar ik opgewonden van werd. Veel krantenberichten, ook van jaren na de moord. Maar slechts één foto en weinig documenten. Terwijl ik uit die ouderwetse papieren boeken weet dat er heel veel materiaal over hem is. En de verhalen die toegevoegd zijn, soms in abominabel slecht Engels, zijn bepaald niet objectief. Er zit dus blijkbaar geen moderator op.

Kortom: iedereen kan alles, zonder verdere controle, plaatsen. Heel democratisch, maar of het altijd historisch betrouwbare informatie oplevert is de vraag. Kan het Zeeuws Archief er iets mee? Niet met dit specifieke platform denk ik, misschien wel met het idee en de techniek. Want indrukwekkend blijft het wel.

Eén reactie to “Ding 21: Footnote”

  1. Edwin Says:

    Ik vind Footnote een nuttige bron in een mooi jasje maar op de een of andere manier vergeet ik altijd er gebruik van te maken. Dat heeft alles te maken met de overvloed natuurlijk maar toch vraag ik me altijd af waarom sommige sites bij mij wel blijverdjes zijn en andere niet. Er zijn wel al 62 miljoen documenten te vinden inmiddels. Ongelooflijke aantallen….


Plaats een reactie